Sabtu, 28 April 2012

Penulis Tanpa Buku

Dokumen


Wajah tidak akan bertukar walau diubah nama.




Catatan pada 18 hb September 2011 di fotolog.com


Benarkah senjata tiada bisa, bisa lagi bicara manusia?

Namun telinga lebih berdaya berbanding mata ...

Mengapa?

Kata budiman yang arif lebih utama nama yang baik berbanding kekayaan yang melimpah ruah namun digunakan untuk menjadikan orang lain melalui kesukaran kehidupannya. 

Salah yang bagaimana bila tidak suka terkait dengan individu yang tidak dikenali kerana thanaif@ tejathanaif adalah wanita melayu muslim yang telah berkahwin dan mempunyai empat orang anak yang berusia di antara 22,20,17 dan 13 tahun.

Mengapa?

Tatkala salah satu blog peribadi ku di blogspot.com telah dihilangkan paparan wajahnya oleh Blogger menerusi Google Chrome sewaktu di dalam proses menukar gambar.

Ia satu tragedi kepada minda ku kerana setelah lebih enam tahun melatih diri menjadi penulis di siber dengan keyakinan diri sendiri yang didorong oleh diri sendiri dengan kemahuan diri sendiri tt berjaya menjadi penulis siber walau pun tidak berjaya menjadi penulis yang memiliki buku untuk diterima sebagai seorang penulis.

Ia satu tragedi kerana idea sentiasa didakwa sebagai sesuatu yang tidak memiliki hak cipta namun bagaimanakah sebuah blog dan laman-laman siber serta album online yang mahu dijadikan sebagai pusat mengkreatifkan kemahiran minat dan bakat dinafikan sebagai sebuah karya yang mempunya hak cipta untuk dilindungi oleh undang-undang?

Ia satu tragedi apabila paksaan itu adalah sebahagian dari penyerlahan jiwa penghambaan yang masih dibelenggu oleh trauma memiliki nasab hamba yang tidak dapat diusir oleh entiti yang disusun oleh jurai keturunan hamba.

Bersabarlah.







Tiada ulasan:

Catat Ulasan